Mer information om Cupmate

  • Hemsida

    Det finns sex olika layouter du kan välja på för din hemsida och för samtliga layouter kan du ändra färger på bakgrund, meny och rubrik och lägga upp en egen toppbild.

    Alla sidor är responsiva, vilket betyder att de anpassar sig enheten man använder när man besöker sidan. Detta gäller även när du administrerar din sida.

    Det går även att visa sidor från cupsidan på en extern hemsida. Det betyder att om cupen har en egen hemsida idag går det att behålla den befintliga hemsidan och samtidigt använda t.ex. anmälningsformuläret från Cupmate och/eller visa spelschemat. Följande sidor kan du visa: Anmälan lag, Anmälda lag och Spelschema. Se exempel: Anmälan lag. Du kan, som i exemplet, visa sidorna i t.ex. en iFrame.

    Du kan lägga upp användare med olika behörighet, så att alla inte ska kunna uppdatera allt på hemsidan.

  • Åldersklasser

    När klassen/klasserna har lagts upp dyker anmälningsformuläret upp automatiskt på hemsidan och lag kan anmäla sig till cupen.

  • Anmälan till cup

    Obegränsat antal lag kan anmäla sig till cupen men endast ett visst antal lag kan läggas in i grupper - beroende på hur stort system du valt.

    När lagen anmäler sig till cupen skapar de även sitt lagkonto. Detta gör att de sedan kan logga in och uppdatera sin information, lägga in sina spelare mm.

    Till anmälningsformuläret går det att lägga till upp till 10 st egna inmatningsfält, om cupen vill att lagen ska fylla i mer uppgifter än de som är standard. Det går även att lägga in belopp till de egna inmatningsfälten så att lagen direkt kan se hur mycket de ska betala beroende på vad de väljer. Du som cuparrangör kan även se detta i ekonomifunktionen.

    Om cupen har rabatt på anmälningsavgiften för lag som anmäler sig innan ett viss datum, som cupen själv anger, hanterar Cupmate det.

  • Grupper, lag

    I respektive grupp kan 3-10 lag ingå.

    Du kan lotta in lagen i grupper automatiskt eller placera in dem manuellt i respektive grupp. Innan du väljer att lotta in lagen automatiskt i grupper går det även att skapa seedningsgrupper.

  • Ekonomi

    I ekonomifunktionen kan du se vilka lag som har betalat avgiften för cupen. Du kan även se hur mycket respektive lag ska betala. Här finns även information om hur många lag som har betalat och hur mycket de har betalat in.

  • Matcher

    När du skapar matcher kan du antingen göra det manuellt eller använda funktionen som genererar spelschema med lag, tider och planer automatiskt, så att alla lagen möter alla i gruppen.

    Systemet känner av om matcher krockar.

    Det går ange start- och sluttid för respektiv dag i din cup. När du genererar spelschema kommer matcher automatiskt flyttas över till nästa dag när de passerar tiden för sista matchen för dagen.

  • Gruppspel

    Gruppspelet spelas i serieform.

  • Slutspel

    Slutspelet spelas i cupform och kan delas upp i A-, B-, C- och D-slutspel. Slutspel kan spelas från 1/32-delsfinal. Det går även spela placeringsmatcher; final, 3-4- och 5-6-plats osv.

    Det går även att skapa slutspelsgrupper där matcherna spelas i serieform där även tabell räknas ut.

  • Resultat, tabell, statistik

    När du fyller i resultat visas det nya resultatet direkt på hemsidan. När matchen är färdigspelad räknas gruppens tabell ut automatiskt.

    Det går att välja om lag med lika många poäng ska skiljas åt via målskillnad eller inbördes möten. Om du väljer målskillnad sorteras lagen efter; poäng, målskillnad, gjorda mål, inbördes möte. Om du istället väljer inbördes möten sorteras lagen efter; poäng inbördes, målskillnad inbördes, gjorda mål inbördes, målskillnad alla matcher, gjorda mål alla matcher.

    När grupperna är färdigspelade kan lagen flyttas över automatiskt till rätt match i slutspelet. När du sedan fyller i resultat på slutspelsmatcherna flyttas lagen automatiskt över till rätt match i nästa nivå (t.ex. från kvartsfinal till semifinal osv).

    Du kan lägga in statistik till respektive match för att kunna skapa en skytteliga. Det går även att lägga in eventuellt assist, varningar och utvisningar.

    För de ålderklasser där man inte får visa resultat/tabell går det att ställa in att detta inte ska visas på hemsidan.

  • Domare

    Domare går att lägga till manuellt och/eller går det att lägga till anmälningsformulär där domarna själva kan anmäla sig till cupen. Till formuläret går det att lägga till upp till 5 st egna inmatningsfält förutom de ordinarie fälten.

    Det går sedan att lägga in en eller flera domare till varje match, beroende på vilken sport. Det går även att lägga in domararvode per klass eller per domare och beroende på hur många matcher varje domare sedan dömer räknas respektive domares arvode ut.

  • Spelare

    När lagen har anmält sig och skapat sina lagkonton kan de logga in och lägga in sina spelare. Spelarna kan du som arrangör sedan använda till att lägga in statistik och/eller ta ut listor för att skriva ut diplom.

    Det går att lägga till upp til 3 st egna inmatningsfält som lagen kan fylla i när de lägger till sina spelare.

    Det går att ställa in att lagen måste söka dispens för spelare som är överåriga. Cupen kan sedan välja vilka spelare man godkänner osv.

  • Rullande resultatservice

    Det går att starta en sida med rullande resultatservice som visar resultaten i cupen och som uppdateras automatiskt. Rullande resultatservice kan t.ex. visas på en dataskärm eller med en projektor.

    Du kan ställa in om du vill visa resultatservicen för en viss plan, klass och/eller dag.

    Länk till resultatservicen dyker upp på fliken Spelschema när cupen är igång.

  • Resultatservice via SMS*

    Cupmate kan erbjuda resultatservice via SMS på matcherna i cupen. Detta är en tilläggstjänst som cupen betalar en engångsavgift för.

    För att detta ska fungera tillfredställande ska du som cuparrangör helst fylla i resultaten till respektive match så fort matchen är slutspelad.

    Beställaren av resultat-sms sms:ar "CUPMATE NNNN" till 72550 (NNNN är lagets id och står på sidan för resultat-sms på cupsidan). Kostnaden är 20 kr per lag man prenumerar på och det är en engångskostnad. Prenumerationen gäller för alla lagets matcher i cupen oavsett hur många matcher de spelar.

  • Logi och transport*

    Logi/transport används om cupen administrerar lagens boende, på t.ex. skolor, och/eller transport till och från boendet/förläggningen till spelplatserna samt till och från ankomst-/avreseplats, t.ex. tågstation, flygplats.

    Lagen kan ange vilken dag de anländer respektive reser hem, hur många de är samt om de önskar bo på någon speciell förläggning/boende. På en förläggning, t.ex. en skola, kan cupen lägga in rum/salar och sedan fördela dessa till lagen. När boendet är fastställt, lägger cupen in det på laget och då syns det på lagets sida när de är inloggade. Cupen kan få en överblick på vilka rum som är upptagna respektive lediga.

    Transport används om cupen erbjuder transport från lagens boende/förläggningar till de olika spelplatserna. Lagen anger hur många som ska åka med och sedan kan cupen ta ut listor per förläggning när lagen ska vara på spelplatsen. Transport kan också användas om cupen erbjuder transport till lagens boende när de anländer med t.ex. tåg. Lagen kan då ange vilken tid de anländer respektive åker hem samt vart de behöver transport från.

    Lagen lägger in info om logi och transport när de är inloggade till cupen.

  • Matbeställningar*

    Funktionen Mat används till att ta emot matbeställningar från lagen.

    För respektive dag i cupen går det att lägga upp vilka måltider (frukost/lunch/middag) det erbjuds att göra matbeställningar till samt vilka maträtter det går att beställa för respektive måltid. Det går att lägga in ett pris/person per maträtt och sedan få ut listor på vad som är beställt och vad det kostar.

    Lagen gör sin matbeställning när de är inloggade till cupen. Har lagen lagt in allergier på sidan spelare ser du det när du tar ut listor med matbeställningar.

  • Appar*

    Cupmate kan nu göra appar för iPhone och Android till din cup. Det finns två olika slags appar, en för cupen där det går att följa turneringen och en där det går att att fylla i resultat i matcherna. Läs mer om appar

  • Bild-/filmarkiv

    Det går att visa bilder och/eller filmer från cupen. Bilderna laddar du upp direkt via hemsidan.

    Det går inte att ladda upp filmer, däremot kan du länka till filmer på Youtube och Vimeo.

  • Information via e-brev och/eller sms

    Du kan skicka e-brev och/eller sms till lagen i din cup direkt från hemsidan.

  • Utskrifter

    Det finns en hel del utskriftsmöjligheter; spelschema, resultat, gruppindelning, matchprotokoll, domarkort, turneringsprotokoll, adresslistor till lagen, vad lagen angivit när de anmält sig m.m.

  • Nyheter och resultat via RSS

    Det går att följa cupens nyheter och resultat via RSS-flöde. Det går ävan att välja att följa ett visst lags resultat via RSS.

  • Sponsorer

    Det finns även möjlighet att lägga upp banners till sponsorer till cupen. Det finns tre olika val; med/utan banner i botten på alla sidor, med banner på speciell sponsorsida och utan banner (text) på sponsorsida.

  • Gästbok

    Det går att aktivera en gästbok till cupen.

  • Egna flikar

    Det går att lägga upp egna flikar (max 3 st) i menyraden.

  • Språk

    Det går att presentera informationen om cupen på svenska, engelska, norska, danska, tyska och/eller finska.

* = tilläggstjänst

Tack för ett superbt och enkelt program."
Daniel Ax, IFK Tumba Fotboll.

Tack för ett underbart stöd i produkten Cupmate. Vi är så otroligt glada att vi hittat hit. Cupen har trots en del regn flutit på fint och såväl barn som ledare och föräldrar har lämnat oss nöjda. Mycket på grund av att det underlättar så mycket för oss. [...] Jag har sällan upplevt service som är i närheten av så bra som den du ger. Tusen tack för allt!"
Peter Mattsson, Pilsbocupen.

Jag är uppriktigt talat arg över att jag inte kände till Cupmate tidigare! Det hade besparat mig så otroligt många nedlagda timmar och sena kvällar med administration."
Adam Stighäll, cupansvarig på The Beach och fd cupgeneral på NLBS.