Tävlingsföreskrifter

Spelregler

Islingby IK Spring Cup invitational Girls 2010 spelas enligt Svenska Fotbollförbundets regler.

Turneringen genomförs enligt grundprinciperna i Fotbollens spela, leka och lär och Idrotten vill.

Nedan finns utöver generella regler, eventuella undantag och förtydliganden.

Fair Play

Turneringen främjar en god etik och moral genom hela arrangemanget och prioriterar värdet av Fair Play och människors-lika-värde.

Tävlingsform

Lagen delas in i 4 grupper.

Alla lagen möter övriga lag i sin egen grupp i en enkelserie.

Ordningsföljden i tabellen avgörs efter poäng. Seger ger 3 poäng, oavgjort ger 1 poäng och förlust ger 0 poäng. Om två lag har samma poängsumma så avgörs ordningsföljden efter följande prioriteringar:

1. Målskillnad

2. Flest gjorda mål

3. Inbördes möten

4. Fairplay poäng (1 p=ett gult kort 3p = rött kort (lindrig/målchans), 5p=rött kort (grov)). Lägst poäng går vidare

5. Skulle flera lag hamna på samma poäng, målskillnad, lika många gjorda mål och oavgjort i inbördes möte kommer straffar enligt FIFA modellen genomföras för att skilja på lagen

Slutspel

Alla deltagande lag spelar slutspel oavsett placering i gruppspelet. A-slutspel eller B-slutspel. De båda finallagen i A-slutspelet och segraren i matchen om tredjepris i A-slutspelet erhåller pokal.

Vid oavgjort resultat i slutspelsmatcherna gäller straffsparksläggning, lagen slår växelvis 5 straffar vardera. Om ställningen fortfarande är oavgjord efter 5 slagna straffar fortsätter straffarna växelvis till dess att matchen är avgjord. Först när laget använt alla sina spelare till att slå varsin straff får laget välja fritt vem som skall slå nästkommande straff. Undantag för Final och bronsmatch i A-slutspelet, där spelas det en förlägning 2x5 minuter innan eventuell straffsparksläggnning.

Klasser

F13 = Flickor födda 2010 eller senare (9vs9)

Antal avbytare och spelare

.

Det finns inget maximalt antal av spelare som deltagande lag får använda per match.

Utbytt spelare får bytas in igen. Byten görs utan att påkalla domaren.

Alla spelare skall byta inom lagets tekniska område.

Matchtid

Matchtiden är 2 x 20 minuter.

Speltiden gäller för både grupp- och slutspel.

Priser

De två lagen i A-finalen samt segraren i matchen om tredjepris i A-slutspelet erhåller pokal. Induviduella priser delas ut till Turneringens MVP(most valuable player), Turneringens målvakt, Turneringens försvarare och Turneringens skyttedrottning.

Induviduella utmärkelserna är tävlingsledningen tillsammans med domarteamen ansvariga för att utse.

Deltagarförteckning och laguppställning

Samtliga lag skall registrera en deltagarförteckning med namn, födelsenummer samt tröjnummer före ankomst till turneringen. om tröjnummer inte stämmer överens med den registrerade deltagarlistan skall en separat matchlista lämnas in. Deltagarförteckningen skall innehålla samtliga spelare och ledare som skall delta i turneringen.

Dispens

I det fallet att lagets dispensansökan har beviljats får maximalt tre överåriga spelare vara på planen samtidigt. Med överårig menas 1 år äldre än angiven åldersklass(född 2009). Disepnsönsökan mailas till Hjalmar Isberg i samband med anmälan.

Matchkläder

Alla matchtröjor skall vara numrerade. Nummer på tröjan skall matcha med spelarens nummer på deltagarförteckningen och laguppställningen. En spelare har samma nummer hela turneringen. Om problem kring detta skulle uppstå skall tävlingsledningen informeras om detta före aktuell match så löser vi det utan problem.

Vid lika färg på tröjor skall bortalaget byta matchkläder.

Spelplan

Samtliga matcher spelas ute på Stora Enso Arena i Borlänge (konstgräs).

2 st 9vs9 planer med planstorlek 65x50

Spelprogram och resultat

Samtliga lag spelar fredag, lördag och söndag.

Varje lag är garanterade 6 matcher under helgen.

3st gruppspelsmatcher samt 3st slutspel/placeringsmatcher.

Bollstorlek

I klassen flickor 13år gäller bollstorlek 4.

Regler 9vs9-spel

Vi tillämpar Svenska fotbollförbundets regler för 9vs9 spel.

Offsideregeln tillämpas.

Före avspark

Alla lag skall vara färdiga för match 5-10 minuter före avspark vid planen.

Samtliga spelare måste ha benskydd under hela matchen.

Walk Over

Om ett lag uteblir till match vinner det närvarande laget med 3-0.

Vid 2 st WO utesluts laget i fråga och alla matcher med detta lag stryks(ogiltigförklaras).

Utvisning av spelare eller ledare

Spelare och/eller ledare som erhåller direkt RÖTT kort (utvisning) under match stängs automatiskt av nästföljande match. Spelare som får två gula kort under en och samma match är utvisad resten av speltiden under aktuell match. Dock får spelaren spela nästföljande match. Tävlingsledningen kan dock stänga av aktuell spelare eller ledare ytterligare matcher.

Varningar (GULT kort) ackumuleras ej.

Domare

Samtliga domare är licenserade domare och tillsätts av elitdomaren Glenn Nyberg

Tävlingsledning

Tävlingsledningen består av Hjalmar Isberg (Islingby IK), Jenny Isberg (Islingby IK) och Glenn Nyberg (Dalarnas FF).

Protest och bestraffningsärenden hanteras av tävlingsledningen. Dess beslut kan ej överklagas.

Arrangör

Arrangör av turneringen är ISLINGBY IK.

Ordningsföreskrifter:

Fair Play – Människors-lika-värde

Turneringen främjar en god etik och moral, på och utanför planen och verkar för människors lika värde.

Frågor

Om du har frågor gällande Islingby IK Spring Cup invitational girls 2010 kontakta Hjalmar Isberg enligt följande:

E-post: hjalmarisberg@gmail.com Mobil: 070-590 06 15