Tävlingsbestämmelser

Varje deltagande lag SKA registrera sig i sekretariatet före lagets första match!

När laget har spelat färdigt sin sista match samlas ni vid scen för medaljutdelning!

Tävlingsledning och tävlingsjury består av Mjödvattnets IFs styrelse!

Tävlingsinformation

2019 spelas cupen enligt Svenska Fotbollsförbundets regelverk, vilket innebär att inga resultat, tabeller eller slutsegrare kommer att förekomma.

Spelprogram

  • Lagen kommer att lottas in i grupper om minst tre lag och spelar sedan minst tre matcher mot lag i den egna gruppen. I händelse av att gruppen innehåller fler än fyra lag så slumpas motståndet inom gruppen. I vissa klasser kan det även spelas så kallade extramatcher.
  • Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet både vad gäller grupper, tider och spelplaner.
  • Meddelande om ändring sker till varje lagansvarig ledare.

 Speltid: 

  • 3-manna  4x4 min

  • 5- och 7-manna 2x15 min

Antal spelare 

  • Varje lag får bestå av fritt antal spelare. Samtliga spelare i laget får byta plats med målvakten.


Representation

  • Spelare får inte delta i fler än ett lag i samma åldersklass. Däremot är det tillåtet för spelare att representera fler än ett lag om detta sker i en annan åldersklass.

Sammanslagna lag

  • Sammanslagning av lag som godkänts av hemmadistriktet är tillåtna att delta i cupen

Dispenser/överåriga

  • Överåriga får anmälas i obegränsat antal, max ett år äldre än angiven ålder i spelklassen.
  • Vid behov av annan/kompletterande dispenser än ovan så måste detta ansökas. Det sker via mejl till mjodvattnetsif@hotmail.se. Alla dispenser behandlas och godkänns eller avslås. Dispenser från lag med litet befolkningsunderlag behandlas positivt. Sociala dispenser där överårig deltagare går i samma klass som övriga spelare behandlas positivt. Flera dispenser kan godkännas för varje lag.

Avbytare

  • Ingen begränsning. Hur många byten som helst får göras.

  • Båda lagen skall sköta sina byten, instruktioner etc. från samma sida av planen. Utbytt spelare får alltså sättas in igen - enligt bandymönster.

Samtliga spelare som finns med och är tillgängliga vid matchtillfället ska beredas speltid.

 Storlekar på matchboll

  • 3- och 5-manna: stl 3

  • 7-manna: stl 4

Skor

  •  Fotbollsskor med skruvdobb får ej användas.

Benskydd

  • Obligatoriskt för alla spelare enligt Svenska Fotbollförbundets bestämmelser.
  • Spelarna får ej ha smycken, ringar eller klockor mm på sig. Detta inkluderar övertejpade sådana.

Tröjor

  • Vid lika tröjfärg byter bortalaget


3-manna

Frispark

  • Domaren dömer frispark för det ena laget när en spelare i det andra laget bryter mot en regel.
  • Vid frispark sätts spelet igång genom att en spelare driver bollen eller passar bollen på marken.
  • Mål kan inte göras direkt från frispark.
  • En frispark ska slås om ifall en spelare slår frisparken direkt i det andra lagets mål eller i eget mål eller om frisparken görs fel på något annat sätt. Frisparken ska också göras om ifall en spelare driver bollen direkt in i det andra lagets mål eller in i eget mål.
  • Om domaren dömer frispark närmare än tre meter från mållinjen ska platsen för frisparken flyttas bakåt.
  • Det andra lagets spelare ska stå minst tre meter från bollen. Står en spelare närmare än tre meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om spelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter frisparken gå om.

Sidlinjespark

  • Domaren dömer sidlinjespark till det ena laget när det andra laget slår bollen över sidlinjen på marken eller i luften.
  • Mål kan inte göras direkt från sidlinjespark.
  • En sidlinjespark ska slås om ifall en spelare slår sidlinjesparken direkt i det andra lagets mål eller i eget mål eller om sidlinjesparken görs fel på något annat sätt. Sidlinjesparken ska också göras om ifall en spelare driver bollen direkt in i det andra lagets mål eller in i eget mål.
  • Spelet sätts igång genom att spelaren driver bollen eller passar den på marken från den plats där bollen hamnade ur spel.
  • Det andra lagets spelare ska befinna sig på minst tre meters avstånd från bollen. Står en spelare närmare än tre meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om spelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter sidlinjesparken gå om.

Mållinjespark

  • Domaren dömer mållinjespark när hela bollen har passerat mållinjen på marken eller i luften efter det att den har rört vid en spelare i det anfallande laget. Detta gäller när det inte har blivit mål.
  • I spelformen 3 mot 3 finns ingen målvakt, och därför sätts spelet igång genom att en spelare driver bollen eller passar den på marken från den plats där bollen hamnade ur spel

Hörnspark

  • Mål kan inte göras direkt från hörnspark.
  • En hörna ska slås om ifall en spelare slår hörnan direkt i det andra lagets mål eller i eget mål eller om hörnan görs fel på något annat sätt. Hörnan ska också göras om ifall en spelare driver bollen direkt in i det andra lagets mål eller in i eget mål.
  • Spelet sätts igång genom att en spelare driver bollen eller passar den på marken från hörnet där kortsidan möter långsidan i det hörn som är närmast den punkten där bollen passerade mållinjen.
  • Det andra lagets spelare ska befinna sig på minst tre meters avstånd från bollen. Står en spelare från det andra laget närmare än tre meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om spelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter hörnsparken gå om.

5-manna

Frispark 

  • Vid frispark sätts spelet igång genom att en spelare driver bollen eller passar bollen på marken.
  • Mål kan inte göras direkt från frispark.
  • En frispark ska slås om ifall en spelare slår frisparken direkt i det andra lagets mål eller i eget mål eller om frisparken görs fel på något annat sätt. Frisparken ska också göras om ifall en spelare driver bollen direkt in i det andra lagets mål eller i eget mål.
  • Om domaren dömer frispark närmare än fem meter från mållinjen ska platsen för frisparken flyttas bakåt.
  • Det andra lagets spelare ska stå minst fem meter från bollen. Står en spelare närmare än fem meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om spelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter frisparken gå om.

Sidlinjespark

  • Spelet sätts igång genom att en spelare driver bollen eller passar den på marken från den plats där bollen hamnade ur spel.
  • Mål kan inte göras direkt från sidlinjespark. 
  • En sidlinjespark ska slås om ifall en spelare slår sidlinjesparken direkt i det andra lagets mål eller i eget mål eller om sidlinjesparken görs fel på något annat sätt. Sidlinjesparken ska också göras om ifall en spelare driver bollen direkt in i det andra lagets mål eller in i eget mål.
  • Det andra lagets spelare ska stå minst fem meter från bollen. Står en spelare närmare än fem meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om spelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter sidlinjesparken gå om.

Målvaktsutkast/retreatlinje

  • Spelet sätts igång genom att målvakten rullar ut bollen. Målvakten får även rulla eller lägga ner bollen till sig själv och slå en passning på marken.
  • Bollen är i spel när den har lämnat målvaktens händer.
  • Målvakten får ta upp bollen med händerna när en medspelare passar bollen. Det gäller vid sidlinjespark och i spelet.
  • Mål kan inte göras direkt på målvaktsutkast.
  • Om ett målvaktsutkast inte utförts korrekt ska det göras om.
  • Vid målvaktsutkast eller när målvakten fångar bollen i spel ska andra laget backa till sin egen planhalva (retreatlinje) och stanna där tills bollen har lämnat målvaktens händer.
  • Står en spelare från motståndarlaget närmare än retreatlinjen uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om motspelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter målvakten sätta igång spelet igen. Detta gäller både när bollen har gått utanför linjen och när målvakten har fångat bollen i spelet.

Hörnspark 

  • Spelet sätts igång genom att en spelare driver bollen eller passar den på marken från hörnet där kortsidan möter långsidan. Hörnan slås från det hörn som är närmast den punkt där bollen passerade mållinjen.Mål kan inte göras direkt från hörnspark.
  • En hörna ska slås om ifall en spelare slår hörnan direkt i det andra lagets mål eller i eget mål eller om hörnan görs fel på något annat sätt. Hörnan ska också göras om ifall en spelare driver bollen direkt in i det andra lagets mål eller in i eget mål.
  • Det andra lagets spelare ska stå minst 5 meter från bollen. Står en spelare närmare än 5 meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om spelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter hörnsparken gå om.

7-manna

Frispark

  • Domaren dömer direkt eller indirekt frispark för det ena laget om en spelare i det andra laget bryter mot en regel när bollen är i spel.
  • Målvakten får inte ta upp bollen med händerna när den spelats från en medspelare i spelet eller direkt från inkast. Då dömer domaren indirekt frispark.
  • Domaren markerar indirekt frispark genom att höja armen ovanför huvudet. En indirekt frispark ska tas om ifall domaren glömmer visa att frisparken är indirekt och bollen sparkas direkt i mål.
  • Det andra lagets spelare ska stå minst sju meter från bollen. Står en spelare närmare än sju meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå.

Inkast

  • Vid inkast ska kastaren
  1. stå och vara vänd mot spelplanen
  2. ha båda fötterna på sidlinjen eller utanför sidlinjen
  3. kasta bollen med båda händerna bakom och över huvudet från den plats där bollen lämnade spelplanen.
  • Avståndet ska vara minst två meter.
  • Bollen är i spel när den kommer in på spelplanen. Om bollen rör marken innan den kommer in på spelplanen ska inkastet göras om av samma lag och från samma plats.
  • Om spelaren inte gör inkastet enligt reglerna ovan ska spelaren göra om det.
  • Målvakten får inte ta bollen med händerna direkt från inkast när en medspelare kastar. Då dömer domaren indirekt frispark.
  • Mål kan inte göras direkt från inkast

Målvaktsutkast/retreatlinje

  • Spelet sätts igång genom att målvakten rullar eller kastar ut bollen. Målvakten får även lägga ner bollen till sig själv och slå en passning med fötterna.
  • Bollen är i spel när den är utanför straffområdet.
  • Mål kan inte göras direkt på målvaktsutkast.
  • Om ett målvaktsutkast inte utförts korrekt ska det göras om.
  • Vid målvaktsutkast eller när målvakten fångar bollen i spel ska andra laget backa nedanför retreatlinjen och stanna där tills bollen har lämnat målvaktens händer.
  • Står en spelare från motståndarlaget närmare än retreatlinjen uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå. Om motspelaren rör sig mot bollen och stör spelet stoppar domaren spelet och låter målvakten sätta igång spelet igen. Detta gäller både när bollen har gått utanför linjen och när målvakten har fångat bollen i spelet.

Hörnspark 

  • Mål kan göras direkt från hörnspark.
  • Bollen är i spel när spelaren har sparkat den och bollen tydligt rör sig.
  • Det andra lagets spelare ska stå minst sju meter från bollen. Står en spelare närmare än sju meter uppmanar domaren spelaren att backa, men spelet får sättas igång ändå.
  • Om hörnsparken inte utförs korrekt ska den tas om.

6-sekundersregel

  • Målvaktens 6-sekundersregel gäller inte. Andemeningen är att ge målvakten möjlighet att sätta bollen i spel.

 

OBS! Ta med egna uppvärmningsbollar!