1. SPELREGLER:
Under turneringen gäller Svenska Innebandyförbundets regler. Spelare ska vara registrerade i IBIS. Svenska Innebandyförbundets regler gällande krav på glasögon, inga undantag.
2. TÄVLINGSFORM:
Lagen indelas i grupper om fyra lag (vid ojämnt antal lag i klassen kan antalet lag förändras), där alla möter alla. De två främst placerade lagen i gruppen går vidare till A-slutspel, övriga lag i gruppen går till B-slutspel.
Vi vill ha minst 8 lag i varje klass, men om vi inte får åtta anmälda lag i någon av klasserna kommer tävlingsformen att ändras för den klassen. Alla lag ska dock få spela minst fyra matcher, eller motsvarande matchtid.
3. MATCHTID:
Gruppspel: 2 x 15 min, rullande klocka.
Slutspelsmatcher: 2 x 15 min, rullande klocka med effektiv tid sista 2 minuterna.
A-Finaler: 2 x 20 min, rullande klocka med effektiv tid sista 2 minuterna.
Vid en måldifferens på 10 mål eller fler så stoppas inte klockan vid mål och utvisning (gäller både gruppspel och slutspel)
4. POÄNGBERÄKNING
Seger ger 3 poäng, oa vgjord match ger 1 poäng, för lorad match ger 0 poäng.
5. PLACERING VID LIKA POÄNG
Om två eller flera lag hamnar på samma poäng i gruppspelet gäller följande:
1. Målskillnad
2. Inbördes möten
3. Flest antal gjorda mål
4. Lottning
Inbördes möten om flera lag har samma poäng: En ny tabell beräknas där bara matcherna mellan berörda lag ingår. Denna tabell räknas enligt följande: 1) Antal poäng 2) Målskillnad 3) Antal gjorda mål. Om det genom denna tabell inte går att skilja två lag så räknas inbördes möten mellan dessa två lag.
6. OAVGJORT VID FULL TID I SLUTSPELET:
Om resultatet vid full tid är lika avgörs matchen genom omedelbar straffläggning där båda lagen lägger tre straffar vardera. Är lagen fortfarande lika efter de första tre straffarna, så lägger lagen en straff vardera tills matchen har avgjorts.
Det är samma tre straffläggare som även lägger sudden-straffar. Man får dock byta ordning på straffläggarna i sudden death-straffarna. Samma straffläggare får dock inte slå flera sudden-straffar i rad. Alla tre spelarna måste ha slagit varsin sudden-straff innan någon spelare slår sin andra sudden-straff.
7. TIME-OUT:
Ingen time-out tillåten under grundspelet. En time-out per lag och match i slutspelet.
8. ANTAL SPELARE OCH AVBRYTARE
Maxgränsen för antalet spelare i ett lag är 20 spelare. Ett lag kan maximalt använda 17 spelare under en match.
Dubbleringskortet kan endast köpas mot en kostnad, läs mer under Allmän Info.
9. ÅLDERSDISPENSER
Det ges automatiskt dispens för maximalt 2 spelare per lag. För fler spelare måste en ansökan göras till Ackers F12s Vårcup.
10. TÄVLINGSJURY
Juryn består av representanter från Åkersberga IBF F12. Protest- och bestraffningsärenden handläggs av juryn. Dess skriftliga beslut kan ej överklagas eller ändras.
11. PROTESTER OCH BESTRAFFNINGAR
Protester skall inlämnas skriftligen till tävlingssekretariatet i aktuell hall av protesterande lags ansvarige ledare senast 60 minuter efter att berörd match avslutats. Protestavgift (2000:-) skall inbetalas samtidigt som protest inlämnas, enligt instruktion i sekretariatet. Avgiften återfås om protesten godkännes.
12. MATCHSTRAFF
Tekniskt matchstraff ger avstängning i aktuell match. Lindrigt matchstraff ger avstängning i aktuell match och ytterligare en match. Grovt matchstraff bestämmer juryn och disciplinkommittén följderna. Dock minst aktuell match och ytterligare en match avstängning.
13. WALK-OVER
Lag som uteblivit utan giltig orsak kan uteslutas ur turneringen. Lagets matcher annulleras.
14. BOLLAR
Egna bollar till uppvärmning.
15. SPELPROGRAM
Åkersberga IBF F12 förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet. Både vad det gäller gruppindelning, tider och spelplaner. Meddelande om ändring sker till varje lagansvarig.
16. FÖRSÄKRINGAR
Varje lag ser till att samtliga deltagare har giltig licens. Åkersberga IBF ansvarar inte för skador, sjukdomar eller stölder.
17. FILMNING OCH STREAMING
Ackers F12s Vårcup återkommer om frågan gällande streaming.
Det är inte tillåtet att själv streama matcher från någon av våra arenor.