Drakcups-information

Spelregler
Svenska Fotbollsförbundets regler för 11-, 9-, 7- och 5-mannafotboll. Fritt antal avbytare och spelare får användas. Samma spelare får spela i olika lag i sin förening under Drakcupen men dock inte i samma åldersklass.

Incheckning/Anmälan
På varje spelområde finns en Cupinfo där varje lag i god tid innan anmäler sig.
Lagen får där cupinfo, cupband, aktivitetsband, kartor mm
Cupinfo är öppen under hela Drakcupen.

Tävlingsform
Klass               Planstorlek   Bollstorlek Grupp/Slutspel  Final     ___

13-14 år pojkar 11-manna       5           2x30 min         2x40 min
13-14 år flickor 11-manna       4           2x30 min         2x40 min
12 år pojkar       9-manna       4           2x25 min         2x30 min   
12 år flickor       7-manna       4            2x20 min         2x25 min    
10-11 år           7-manna       4            2x20 min         2x25 min
9 år                 5-manna       3            2x15 min         2x20 min
8 år                      5-manna         3               2x15 min            2x20 min

Alla lag garanteras minst 4 matcher.

Lagens placering i gruppspelet bestäms enligt följande:
1 Antal poäng
2 Målskillnad
3 Flest gjorda mål
4 Inbördes möten
5 Lottning

Slutspel
Vid oavgjort slutresultat tillämpas direkt straffläggning 3 st/lag därefter en och en tills matchen är avgjord. Alla spelare i laget måste slå var sin straff innan någon spelare slår sin andra straff.

Klasser

* Pojkar & Flickor 8   (Födda 04 eller senare)
* Pojkar & Flickor 9   (Födda 03 eller senare)
* Pojkar & Flickor 10 (Födda 02 eller senare)
* Pojkar & Flickor 11 (Födda 01 eller senare)
* Pojkar & Flickor 12 (Födda 00 eller senare)
* Pojkar & Flickor 13 (Födda 99 eller senare) 
* Pojkar & Flickor 14 (Födda 98 eller senare)

Spelarförteckning
Deltagande lag skall själva registrera sina spelare på Cupmate. Ev. ändringar av spelartruppen måste meddelas till tävlingskansliet 30 minuter före lagets första match.

Dispenser
Fritt antal överåriga tillåts men max två spelare ( + mv. ) på planen samtidigt.
Dispensspelare skall bära armbindel som respektive lag självt är skyldigt att tillhandahålla.

Walk over
Lag som inte infinner sig på utsatt matchtid förlorar matchen med 2-0.

Domare
Medelpads Fotbollsförbund tillsätter utbildade domare. Föreningsdomare kan förekomma i 5- och 7-manna klasserna.

Protester
Eventuella protester skall vara skriftligen inlämnade till tävlingskansliet 30 minuter efter avslutad match. Protestavgiften är 500 kr som återlämnas om protesten godkännes. Protesten handlägges av tävlingskommittén.

Planer/Omklädningsrum
Matcherna spelas på konst- och naturgräs på Kuben (Kubikenborgs IF) och Gärdehov (Heffenersklubbans BK). Samt Bergsåkers IP (Selångers FK). Vi har begränsat antal omklädningsrum med dusch och vatten på varje matcharena för snabba ombyten. 


Lottning
Lottningen görs senast två veckor före cupstart och presenteras därefter på Cupmate.

Värmning
Ingen värmning på matchplanen är tillåten pga det tajta spelschemat. Värmning kan ske runt spelplanerna.

Anmälningsavgiften
Anmälningsavgiften på 1 500 kr för 10-14 åriga lag samt 750 kr för 8-9 åriga lag(8-9 åriga lag spelar endast lördag) Avgiften skall betalas in senast den 8 juni på Team Heffners Bg 806-1293. Viktigt vid inbetalningen att laget anger vem och vilket lag som gjort inbetalningen. Om inte anmälningsavgiften är betald vid lottningsdatumet kommer inte laget att lottas med i cupen.

Cuppaket

Cuppaket för spelare och ledare innehållande övernattning (2 nätter) mot lördag och söndag inkl 2 st frukost lörd/sön samt 3 st lunch fred/lörd/sön och 2 st middag fre/lör. Fria busstransporter med lokaltrafiken under cupdagarna. 1 st fritt inträde på Himlabadet per cuppaket samt fritt inträde till cupdiscot.
Pris: 650 kr per person.


OBS: Kom ihåg att anmäla hur många cuppaket ni vill beställa på Cupmates hemsida. Eventuella justeringar av antal cuppaket måste meddelas tävlingskansliet snarast!  

Kvällsfika finns att köpa på förläggningarna. 

OBS! Lagen måste meddela om laget har spelare med matallergier eller eventuella övriga önskemål. Senast den 29 juli och endast via mail på drakcupen@gmail.com

Logi
I cuppaketet ingår boende på skola. Vi återkommer om vilka skolor som gäller för respektive lag. På skolorna kommer att finnas brandlarm och en säkerhetsorganisation.

Transporter
Fria transporter med ordinarie lokalbusstrafik ingår för de lag som har löst cuppaket.

Avanmälan
Lag som lämnar återbud efter lottningen återfår inte anmälningsavgiften eller avgift för cup-paketet.

Tider och ordningsregler
Spelschemat i årets Drakcup är ganska snävt. För att spelschemat skall hålla är det mycket viktigt att varje lag håller sina utsatta matchtider.

Följ nedanstående regler:
* Innan cupstart måste varje lag självt mata in spelarförteckningen i Cupmate. Senast 30 minuter före match måste ev justeringar i spelarförteckningen meddelas till tävlingssekretariatet.  
* Senast 10 minuter före match skall laget befinna sig i direkt anslutning till planen.
* Direkt då spelarna i matchen innan tackat för matchen, skall lagen i nästa match göra sig klara för spel. 
*
Följ alltid funktionärens eller domarens riktlinjer.
* Meddela sekretariatet när laget lämnar cupen för dagen, eller om laget ger sig av under en period. Det underlättar om vi behöver kontakta laget av någon anledning.

Vi uppskattar om alla hjälps åt att hålla rent runt matchplanerna och i omklädningsrummen. Tack!

Priser
1:a pris Pokal samt medaljer
2:a pris Medaljer

Prisutdelningen
Sker direkt efter varje spelad final i respektive grupp.

Mat/Kiosk
Cupluncher finns att köpa under cupen. Kiosk med mat är öppen under hela Drakcupen.

Lotteri/Tävlingar
Lotter med fina priser finns att köpa under cupen samt olika tävlingar.

Övrigt
* Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att göra eventuella ändringar beroende på deltagarantalet.
* Vid fullbokade klasser (16 lag per klass) tillämpas väntelista i anmälnings ordning. 
* Förstnämnda laget i spelordningen räknas som hemmalag i fråga om matchdräkt.
* Planhalva/start med bollen lottas av domaren strax före avspark.
* Resultatavisering redovisas på respektive arena samt direkt på Cupmate.
* Benskydd obligatoriskt på alla spelare.
* Spelare som får rött kort blir automatiskt avstängd kommande match.
* Gula kort följer inte med till kommande matcher.
* Sjukvårdare kommer att finnas på respektive spelområde.

 Sjukvård
Om du blir sjuk eller skadad så kontaktas primärvården på telefon 1177. Sundsvalls vårdcentral har adress Norrmalmsgatan 2 (centralt i Sundsvall) har öppet kl 8-19 och jour till kl 24. Är det akut så gäller 112. Akutmottagningen finns på Sundsvalls sjukhus på Lasarettsvägen 21. På matcharenan finns det oftast sjukvårdare som kan hjälpa till vid lindrigare skador. Dessa når du via informationsdisken eller genom någon av matchvärdarna.

Planer
Vid dålig väderlek kan matcher komma att flyttas till grusplaner, avgöras med straffsparkar eller genom lottning.
 

Försäkringar, ansvar & inställd turnering

Varje lagledare måste tillse att samtliga deltagare är försäkrade både på och utanför planen. Drakcupen har inga kollektiva försäkringar som täcker skador, sjukdomar, stölder eller skadegörelse.

VI UPPMANAR ALLA DELTAGARE OCH LEDARE ATT ALDRIG LÄMNA VÄRDEFULLA FÖREMÅL ELLER PENGAR KVAR PÅ SKOLAN!

Drakcupen är inte återbetalningsansvarig för ekonomisk förlust eller skador som kan uppstå p.g.a. krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution eller uppror eller p.g.a. myndighets åtgärd, strejk, lockout, blockad (force majeure) eller liknande händelser. Under dessa förhållanden förbehåller sig turneringsledningen rätten att behålla lag och boendeavgifter att använda för en kommande turnering eller återbetala deltagare efter avdrag av kostnader som turneringsorganisationen ådragit sig av tredje part.

Information