Regler

Regler


Deltagande

Sammanlagt tävlar alltså 30 lag i årets luciacup, vilket innebär att alla klasser på Fryshusets gymnasium finns representerade med ett eget eller programgemensamt lag. Efter invigningen 09.10 startar den första omgången 09.30. Se separat spelschema för ditt lag och speltider.


Alla elever som vill ska ges möjlighet att delta i matcherna. De personer som av olika skäl inte kan/vill spela, eller som väntar på sin tur i nästa spelomgång, håller ställningarna på läktaren genom att hjälpa till att heja fram sina lagkamrater.


Maximalt antal spelare på planen är 12 spelare per lag. Av den anledningen är det viktigt att de spelare som vilat en match alltid står näst på tur i nästa osv. Alla deltagare har rätt att spela lika mycket och det är lagets ansvar att tillsammans med coachen se till så att speltiden blir rättvist fördelad.


Alla lag spelar fyra matcher i gruppspel 1, där de som blir 1:a och 2:a i varje grupp sedan går vidare till gruppspel 2.


Varje lag har en coach (lärare) med sig hela tiden, som hjälper till att hitta rätt bana, sprida god stämning, ta närvaro samt rapportera matchresultatet till sekretariatet.


Spelyta

Matcherna spelas på sex olika mindre banor på blå bana och centercourt i arenan. Spökbollsplanen delas in i två planhalvor med en tillhörande spökzon bakom respektive motståndarlags planhalva.


Förklaring av spelet spökboll

Besök denna länk för en snabb sammanfattning av reglerna från våra lärare i idrott & hälsa:


Du förväntas känna till och följa nedanstående regler:


  • Matcherna spelas i 5 minuter och startas och avslutas gemensamt för alla matcher av husband/konferencier (som ger signal).


  • Max 12 spelare per lag. Har laget fler än 12 spelsugna spelare tar resterande plats på läktaren i väntan på sin tur i kommande omgång/omgångar. Är laget färre än 12 spelare ställer laget upp med de spelare de har.


  • En mjukboll används genom hela matchen. Du får bara befinna dig i och plocka upp bollen från den zon du tillhör. Det är förbjudet att göra övertramp och/eller röra en motståndare. Regelbrott av detta slag kan leda till diskvalificering av hela laget. Om bollen hamnar utanför planen ger domaren bollen till ena laget (det lag som inte hade ut bollen).


  • Spelet börjar med att varje lag utser ett spöke som ska stå i spökzonen bakom motståndarna. Resten av lagen är "levande" och står i sina respektive zoner under spelets gång. Spöket får använda bollen om den hamnar i spökzonen. Så fort en medspelare blir träffad "återuppstår" spöket och kommer in i spelet (de byter alltså plats, den som blev träffad blir nytt spöke). Därefter fylls spökzonen på med fler spöken allt eftersom fler spelare blir träffade.

  • En (levande) spelare blir bränd genom att en ur motståndarlaget kastar bollen på hen (endast vid direktträff, om bollen studsat innan träffen fortsätter spelet). Då blir hen ett spöke och ställer sig i spökzonen bakom motståndarna.


  • Spelet tar slut när alla spelare i det ena laget har blivit spöken. Det andra laget har då vunnit. Matchen kan då sluta oavgjord (lika många spelare kvar) eller med vinst för ena laget (det som har flest spelare kvar i spel).


  • Som spelare måste du stå still när du håller i bollen, såvida du inte är ensam kvar i ditt lag.


  • När du fångar lyra (om du inte är spöke) bränns motståndaren som kastade bollen (dock ej om motståndaren är spöke).

  • Träff mot huvudet räknas inte (av säkerhetsskäl).

Information