Covid -19 regelverk

COVID-19 Protokoll - 2020-09-06 för Töjnan Tiger Cup 2020

Vi utgår från Svenska Innebandyförbundets riktlinjer och rekommendationer avseende cuper under covid-19 uppdaterade 2020-08-27. I den mån vi förtydligat eller något modifierat förbundets riktlinjer gäller Töjnan IBKs rekommendation enligt nedan.

Vi försöker då kombinera ett praktiskt genomförande av cupen och samtidigt ha ett upplägg som minskar risken av smittspridning så långt som möjligt.

Vår högsta prioritet är att kunna genomföra en säker cup för att ge möjlighet för våra ungdomar att äntligen få spela innebandy med en rimlig funktionärsinsats. Vi har därför valt att spela Töjnan Tiger Cup 2020 utan publik, även om de senaste restriktionerna möjliggör begränsad publik efter polisens godkännande. Vi ber alla föräldrar, ledare och spelare att respektera att endast spelare och ledare får tillträde till hallarna.

För att underlätta smittspårning skall närvarolista på samtliga deltagare/spelare/ledare i förväg upprättas och kompletteras med eventuellt ej föranmälda när dessa anländer. Denna skall mailas till Kansliet@tojnanibk.se senast onsdag den 9e september. För mer detaljer se bilaga 1.

Töjnan IBKs plan för genomförande av Töjnan Tiger Cup den 12-13 september 2020 under rådande COVID-19 restriktioner. Informationen kan komma att uppdateras:

  • Alla matcher kommer spelas utan publik.
  • Kiosker och cafeterior i hallarna hålls stängda
  • Vi har begränsat antalet deltagande lag och har längre tid mellan matcherna.
  • Den som är sjuk, även med milda symtom, får inte delta i cupen alls, utan ska stanna hemma även om man tillfrisknar under cupen. Insjuknar man under cupen ska man åka hem direkt.
  • Hallvärdar och/eller cupledning har rätt att neka spelare/ledare tillträde till hallarna om de uppvisar symptom.
  • Inträde i hallen endast efter godkännande av funktionär, då laget också skriftligt blir informerad om de regler som gäller.
  • Max 20 personer inkluderat maximalt fem ledare per lag till varje match. Fördelningen av de 20 personerna avgör man själv men minst en ledare per match. Ex. 18 spelare och 2 ledare.
  • Närvarolista på samtliga ledare/spelare som ska delta i match ska upprättas och lämnas in i förväg.
  • Planering av omklädningsrumsschema så att lagen hamnar på ordentligt avstånd från varandra och har möjlighet att komma in på spelplanen från olika ingångar eller vid olika tidpunkter.
  • Omklädningsrumsschema kommer att distribueras till alla lag inför cupen för att underlätta planeringen för lagen och undvika trängsel i hallarna. Se bilaga 2 för mer detaljer.
  • Byt gärna om hemma
  • Förbud att beträda spelplanen innan lagen från matchen innan har hunnit lämna spelplanen helt.
  • Ingen tackningsprocedur efter genomförd match.
  • Regelbunden städning av toaletter och omklädningsrum inklusive påfyllning med tvål, handsprit och pappershanddukar så att god handhygien kan hållas under hela cupen.
  • Respektive lag får hålla med egen handsprit för att ha i omklädningsrum och på avbytarbänk.

I övrigt gäller Svenska Innebandyförbundets riktlinjer och rekommendationer avseende cuper under 2019, uppdaterad 2020-08-27.

Bilaga 1

Närvarolista/matchprotokoll

Matchprotokollet kommer också att användas att närvarolista för att ha kontroll på vilka som varit i hallarna och för att möjliggöra eventuellt behov av smittspårning.

Det skall fyllas i ett matchprotokoll/namnlista per lag som deltar (även om det är samma trupp som spelar i två klasser).

Fyll i spelarna, inkl uppgift (År, mån,dag)

Fyll i namn på ledare

Fyll i namn på chaufför som kommer att följa med laget under cupen (lämpligen görs det på rad 25-30 i matchprotokollet) med notering chaufför i fält för uppgift om år, mån, dag.

Chaufför som enbart kommer för att hjälpa till med transport och inte är inne i hallarna behöver inte skrivas upp.

Ifylld lista mailas till kansliet@tojnanibk.se senast onsdag 9 september. Eventuella tillkommande namn får uppdateras i samband med starten av cupen alternativt mailas in som komplettering.

När ni mailar vänligen skriv i ämnesfältet spelklass och lagnamn vilket underlättar vår hantering.

Om summan av registrerade namn överstiger 20 skall begäran om dispens göras i mailet till Töjnan IBK.

Närvarolistan används sen under cupen som matchprotokoll.

Matchprotokoll tas med av lagen till varje match och lämnas in till sekretariatet med notering om vilka som spelar/deltar.

Protokollet lämnas in till sekretariatet innan match oavsett om det skall registreras resultat eller inte. Dom spelare som deltar i respektive match skall markeras i protokollet. Efter match tar laget med sig protokoll för att använda till nästa match.Efter sista matchen skall protokollet lämnas kvar hos sekretariatet. OBS det är under rådande omständigheter extra viktigt att alla protokoll lämnas in till sekretariaten efter den sista matchen.

Not för er i röda klasser med Slutspel behöver ni ha två exemplar av Turneringsprotokollen.

Not Vi använder oss inte av Cupmates möjlighet att lägga in spelare på cupsidan då vi inte använder den funktionaliteten i cupen.

När det gäller chaufförer som är uppskrivna på närvarolistan men som normalt inte är ledare och deltar vid avbytarbänken så får dessa vara i hallen under sitt lags match men skall sedan lämna hallen tillsammans med laget.

Bilaga 2

Förtydliganden om in- och utträde ur hallarna.

För att minimera kontakter mellan lagen så har vi upprättat följande struktur där utgångspunkten är att det vid varje givet tillfälle finns maximalt totalt 4 lag i hallen, två på planen och två i omklädningsrummen.

Lag får tillträde till hall/omklädningsrum tidigast 30 minuter före matchstart.

Lag skall vänta utanför hall i samlad trupp och släpps in i hall av Töjnanfunktionär och blir anvisad till sitt omklädningsrum. Eftersom det är två lag som skall in i hallen får man ta ett lag i taget.

När pågående match slutförts skall dessa lag skyndsamt lämna planen och gå till det omklädningsrum man var anvisad innan matchstart.

När bägge lag från föregående match är i sina omklädningsrum får nästa matchs lag gå in på planen.

Uppvärmning på plan kan ske i den mån det finns tid innan utsatt tid för matchstart.

Uppvärmning, typ löpning, bör göras utomhus innan inträde i hallen.

Match 1 Match 2 Match 3 Match 4

In i hall/omkl rum 7.10 08.00 08.50 09.40

Matchstart 7.40 08.30 09.20 10.10

Matchslut ca 8.15 09.05 09.55 10.45

Lämnat hall 8.30 09.20 10.10 11.00

Information

Sponsorer