Funktioner

Med Cupmate får du allt som behövs för att kunna arrangera din cup på bästa sätt.

Cupmate är helt webbaserat, vilket betyder att du kan både besöka och administrera cupen oavsett var du befinner dig och vilken enhet du använder (dator/surfplatta/smartphone), så länge du har tillgång till internet.

  • Hemsida

    Det finns åtta olika layouter du kan välja på för din hemsida och för samtliga layouter kan du ändra färger på bakgrund, meny och rubrik och lägga upp en egen toppbild.

    Alla sidor är responsiva, vilket betyder att de anpassar sig enheten man använder när man besöker sidan. Detta gäller även när du administrerar din sida.

    Som arrangör kan du även lägga till användare med olika behörighet, så att alla inte ska kunna uppdatera allt på hemsidan.

  • Åldersklasser

    När klassen/klasserna har lagts till dyker anmälningsformuläret upp automatiskt på hemsidan och lag kan anmäla sig till cupen.

    Du kan ställa in per åldersklass om resultat/tabell ska visas på hemsidan eftersom det finns ålderklasser där man inte får visa resultat/tabell.

  • GDPR och personuppgifter

    GDPR är EU (och ESS:s) nya dataskyddslag som träder i kraft 25 maj 2018. Den innehåller regler som är till för att värna om individens personuppgifter och integritet. Läs mer om GDPR och personuppgifter i Cupmate: https://www.cupmate.nu/gdpr

  • Anmälan till cup

    Obegränsat antal lag kan anmäla sig till cupen men endast ett visst antal lag kan läggas in i grupper - beroende på hur stort system du valt.

    När lagen anmäler sig till cupen skapar de även sitt lagkonto automatisk. Detta gör att de kan logga in och uppdatera sin information, lägga in sina spelare, betala avgifter mm.

    Till anmälningsformuläret går det att lägga till upp till 10 st egna inmatningsfält, om cupen vill att lagen ska fylla i mer uppgifter än de som är standard. Det går även att lägga in belopp till de egna inmatningsfälten så att lagen direkt kan se hur mycket de ska betala beroende på vad de väljer. Du som arrangör kan även se detta i ekonomifunktionen.

    Om cupen har rabatt på anmälningsavgiften för lag som anmäler sig innan ett viss datum, som cupen själv anger, hanterar Cupmate det.

    Det går att tillämpa 'först till kvarn', vilket betyder att en anmälan från ett lag inte är ok förrän anmälningsavgiften är betald och registrerad i Cupmate. Det betyder att lag som anmält sig senare men betalt tidigare kan få plats istället.

    Det finns även möjlighet att göra så att cupen måste godkänna lagens anmälningar innan laget ses som anmält.

  • Ekonomi

    I ekonomifunktionen kan du se vilka lag som har betalat avgiften för cupen. Du kan även se hur mycket respektive lag ska betala. Här finns även information om hur många lag som har betalat och hur mycket de har betalat in.

    Till ekonomifunktionen går det också att koppla på funktionerna Direktbetalningar och/eller Fakturering

  • Fakturering*

    Funktionen Fakturering används för att skicka fakturor till lagen i cupen.

    Cupmate räknar samman vad lagen ska betala och sedan är det bara att klicka på Skicka. När fakturan skickas kommer den att läggas upp på respektive lags lagkonto och lagen kommer att få e-mail med info om detta.

    Använder cupen även funktionen Direktbetalningar kan lagen betala fakturorna direkt på lagkontot. I annat fall finns det tyvärr ingen automatisk avstämning utan man måste manuellt lägga in betalningar på fakturorna.

    Det finns ingen koppling till något bokföringprogram, så för att bokföra fakturorna måste man göra det manuellt.

  • Direktbetalningar*

    Med funktionen Direktbetalningar kan lagen betala avgifter för cupen direkt på sitt lagkonto. Inbetalningarna registreras direkt på lagen och gör att cupen frigör tid och slipper mycket administrativt arbete med manuella avstämningar.

    Det kostar inget att aktivera funktionen men vid varje betalning tas en avgift ut. Läs mer under fliken Priser.

  • Grupper, lag

    I respektive grupp kan 3-10 lag ingå.

    För åldersklasser som inte räknar resultat/inte har slutspel (poolspel) går det att ha upp till 20 lag i varje grupp, med begränsning att det endast går att skapa 5 matcher per lag i en sådan grupp.

    Du kan lotta in lagen i grupper automatiskt eller placera in dem manuellt i respektive grupp. Innan du väljer att lotta in lagen automatiskt i grupper går det även att skapa seedningsgrupper.

  • Gruppspel

    Gruppspelet spelas i serieform. Det går att välja om lagen ska spela mot varandra en eller två gånger.

  • Slutspel

    Slutspelet spelas i cupform och kan delas upp i A-, B-, C- och D-slutspel. Slutspel kan spelas från 1/32-delsfinal. Det går även spela placeringsmatcher; final, 3-4- och 5-6-plats osv.

    Det går även att skapa slutspelsgrupper där matcherna spelas i serieform där även tabell räknas ut.

  • Matcher

    När du skapar matcher kan du antingen göra det manuellt eller använda funktionen som genererar spelschema med lag, tider och planer automatiskt, så att alla lagen möter alla i gruppen.

    Systemet känner så klart av om matcher krockar.

    Det går ange start- och sluttid för respektiv dag i din cup. När du genererar spelschema kommer matcher automatiskt flyttas över till nästa dag när de passerar tiden för sista matchen för dagen.

  • Livesändning

    Cupmate kan tillsammans med Streamify erbjuda en otroligt enkel, smidig och kostnadsfri lösning för att live- och eftersända cupens matcher. Läs mer om Streamify.

  • Resultat, tabell, statistik

    När du fyller i resultat visas det nya resultatet direkt på hemsidan. När matchen är färdigspelad räknas gruppens tabell ut automatiskt.

    Du kan välja om lag med lika många poäng ska skiljas åt via målskillnad eller inbördes möten. Om du väljer målskillnad sorteras lagen efter; poäng, målskillnad, gjorda mål, inbördes möte. Om du istället väljer inbördes möten sorteras lagen efter; poäng inbördes, målskillnad inbördes, gjorda mål inbördes, målskillnad alla matcher, gjorda mål alla matcher.

    När grupperna är färdigspelade flyttas lagen över automatiskt till rätt match i slutspelet. När du sedan fyller i resultat på slutspelsmatcherna flyttas lagen automatiskt över till rätt match i nästa nivå (t.ex. från kvartsfinal till semifinal osv).

    Om det är ojämnt antal lag i grupperna i en klass kan du välja hur tex Bästa 3:an ska räknas ut. Det går att välja att det räknas ut en genomsnittspoäng/kvot (poäng/matcher) eller att man räknar bort resultaten från det laget som kommer sist i de grupper som är fler lag.

    Du kan lägga in statistik till respektive match för att kunna skapa en skytteliga. Det finns även möjlighet att lägga in eventuellt assist, varningar och utvisningar.

    För de ålderklasser där man inte får visa resultat/tabell går det att ställa in att detta inte ska visas på hemsidan.

  • Spelare

    När lagen har anmält sig och skapat sina lagkonton kan de logga in och lägga till sina spelare. Spelarna kan du som arrangör sedan använda för att matchrapporter, lägga in statistik och/eller ta ut listor för att skriva ut diplom.

    Det går att lägga till upp till 3 st egna inmatningsfält som lagen kan fylla i när de lägger till sina spelare.

    Om cupen tillåter överåriga spelare kan man ställa in att lagen måste söka dispens för spelare som är överåriga. Cupen kan sedan välja vilka spelare man godkänner osv.

  • Domare

    Domare går att lägga till manuellt och/eller går det att lägga till anmälningsformulär där domarna själva kan anmäla sig till cupen. Till formuläret går det att lägga till upp till 5 st egna inmatningsfält förutom de ordinarie fälten.

    Det går sedan att lägga in en eller flera domare till varje match, beroende på vilken sport. Det går även att lägga in domararvode per klass eller per domare och beroende på hur många matcher varje domare sedan dömer räknas respektive domares arvode ut.

  • Funktionärer

    Det går att lägga till ett anmälningsformulär för Funktionärer på hemsidan. Funktionärerna kan du sedan fördela ut på ett schema så att du enkelt kan se att du har täckt upp alla tider i tex kiosk.

  • Logi*

    Logi används om cupen administrerar lagens boende, på t.ex. skolsalar, hotell, vandrarhem.

    Lagen kan ange vilken dag de anländer respektive reser hem, hur många de är samt om de önskar bo på någon speciell förläggning/boende. På en förläggning, t.ex. en skola, kan cupen lägga in rum/salar och sedan fördela dessa till lagen.

    Det finns några olika typer av logialternativ att välja på:

    • Person: används främst för tex. boende i skolsalar där priset avgörs av hur många spelare+ledare laget har och inte antal rum. Det går att välja om priset ska beräknas per natt eller för hela vistelsen.
    • Rum: detta alternativ kan liknas vid hotellbokning där priset beror på vilka rum och antal rum. Ni som cup lägger exempelvis till de hotell eller vandrarhem som finns och även alla rum som finns tillgängliga, tex 6 st enkelrum, 6 st dubbelrum osv. Det går att välja om lagen ska kunna boka upp rummen själva och välja hur många rum av varje typ de ska ha, eller om ni ska fördela rummen. Obs! Den faktiska bokningen av rummen med ev. hotell görs inte i Cupmate utan måste skötas vid sidan om. Bokningen som lagen gör själva används för att lagen inte ska kunna boka fler rum än som finns på ett ev. hotell. Priset räknas ut beroende på antal nätter och vilka rum som är valda.
    • Paket: här kan ni lägga upp olika boendepaket som lagen kan välja på; t.ex. Paket A (2 övernattningar + måltider), Paket B (1 övernattning + måltider), Paket 3 (endast måltider), Eget boende/egen mat. Det går att lägga in en avgift för varje paket så att ni kan få fram vad det kostar för varje lag. Här går det även att lägga upp t.ex. skolor och skolsalar, som det går att fördela in lagen i.

    Lagen lägger in info om logi och transport när de är inloggade till cupen.

  • Matbeställningar*

    Funktionen Mat används till att ta emot matbeställningar från lagen.

    För respektive dag i cupen går det att lägga upp vilka måltider (frukost/lunch/middag) det erbjuds att göra matbeställningar till samt vilka maträtter det går att beställa för respektive måltid. Det går att lägga in ett pris/person per maträtt och sedan få ut listor på vad som är beställt och vad det kostar.

    Lagen gör sin matbeställning när de är inloggade till cupen. Har lagen lagt in allergier på sidan spelare ser du det när du tar ut listor med matbeställningar.

  • Appar*

    Cupmate kan nu göra appar för iPhone och Android till din cup. Det finns två olika slags appar, en för cupen där det går att följa turneringen och en där det går att att fylla i resultat i matcherna. Läs mer om appar

  • Rullande resultatservice

    Det går att starta en sida med rullande resultatservice som visar resultaten i cupen och som uppdateras automatiskt. Rullande resultatservice kan t.ex. visas på en dataskärm eller med en projektor.

    Du kan ställa in om du vill visa resultatservicen för en viss plan, klass och/eller dag.

    Länk till resultatservicen dyker upp på fliken Spelschema när cupen är igång.

  • Information via e-brev och/eller sms

    Du kan skicka e-brev och/eller sms till lagen i din cup direkt från hemsidan.

  • Egna flikar

    Det går att lägga upp egna flikar (max 3 st) i menyraden.

    På flikarna går det att lägga till text, bilder, karta, länkar till pdf-filer och länkar till Youtube- och Vimeofilmer.

  • Sponsorer

    Det finns även möjlighet att lägga upp banners till sponsorer till cupen. Det finns tre olika val; med/utan banner i botten på alla sidor, med banner på speciell sponsorsida och utan banner (text) på sponsorsida.

  • Språk

    Det går att presentera informationen om cupen på svenska, engelska, norska, danska, tyska och/eller finska.

  • Bild-/filmarkiv

    Det går att visa bilder och/eller filmer från cupen. Bilderna laddar du upp direkt via hemsidan.

    Det går inte att ladda upp filmer, däremot kan du länka till filmer på Youtube och Vimeo.

  • Utskrifter

    Det finns en hel del utskriftsmöjligheter; spelschema, resultat, gruppindelning, matchprotokoll, domarkort, turneringsprotokoll, adresslistor till lagen, vad lagen angivit när de anmält sig m.m.

  • Integration med er egna hemsida

    Det går även att visa sidor från cupsidan på en extern hemsida. Det betyder att om cupen har en egen hemsida idag går det att behålla den befintliga hemsidan och samtidigt använda t.ex. anmälningsformuläret från Cupmate och/eller visa spelschemat. Följande sidor kan du visa: Anmälan lag, Anmälda lag och Spelschema. Se exempel: Anmälan lag. Du kan, som i exemplet, visa sidorna i t.ex. en iFrame.

  • Resultatservice via SMS*

    Cupmate kan erbjuda resultatservice via SMS på matcherna i cupen. Detta är en tilläggstjänst som cupen betalar en engångsavgift för.

    För att detta ska fungera tillfredställande ska du som cuparrangör helst fylla i resultaten till respektive match så fort matchen är slutspelad.

    Beställaren av resultat-sms sms:ar "CUPMATE NNNN" till 72550 (NNNN är lagets id och står på sidan för resultat-sms på cupsidan). Kostnaden är 20 kr per lag man prenumerar på och det är en engångskostnad. Prenumerationen gäller för alla lagets matcher i cupen oavsett hur många matcher de spelar.

  • Nyheter och resultat via RSS

    Det går att följa cupens nyheter och resultat via RSS-flöde.

* = tilläggstjänst

Tack för ett superbt och enkelt program."
Daniel Ax, IFK Tumba Fotboll.

Tack för ett underbart stöd i produkten Cupmate. Vi är så otroligt glada att vi hittat hit. Cupen har trots en del regn flutit på fint och såväl barn som ledare och föräldrar har lämnat oss nöjda. Mycket på grund av att det underlättar så mycket för oss. [...] Jag har sällan upplevt service som är i närheten av så bra som den du ger. Tusen tack för allt!"
Peter Mattsson, Pilsbocupen.

Jag är uppriktigt talat arg över att jag inte kände till Cupmate tidigare! Det hade besparat mig så otroligt många nedlagda timmar och sena kvällar med administration."
Adam Stighäll, cupansvarig på The Beach och fd cupgeneral på NLBS.